Datovka a daň z nemovitosti

Praha, Deník E15 - Smrti a daním se nevyhnete. To je staré pravidlo. S tím prvním nic nenaděláme, ale s tím druhým by se něco dělat dalo. Například zrušit. Ale to by bylo asi moc revoluční. Mně by stačila mnohem jednodušší úprava.

 

Tak například taková daň z nemovitosti. Každý, kdo vlastní nějakou nemovitost, tedy dům, byt, chatu nebo pozemek, musí jednou ročně uhradit daň z nemovitosti. První rok bývá procesně složitější, to musí majitel nemovitosti zvládnout vyplnění formuláře, aby mu mohla být vyměřena daň, kterou pak bude každoročně platit. A tady jsme na začátku. Už s tím formulářem by se totiž dalo něco udělat - aby byl jednodušší a při jeho vyplňování nedocházelo k chybám. Ale já jsem mnohem skromnější a spokojil bych se s vylepšením až v dalšího kroku. Tím je výzva k úhradě daně každý další následující rok.

Letos jsem opět dostal složenku k úhradě, a to obyčejnou listovní zásilkou. Žádné doporučené psaní, normální obálka. Bez jakékoliv jistoty na straně odesílatele, že mi byla vůbec doručena. Co kdyby se dostala mezi reklamní letáky? Nebo byla vhozena omylem do jiné schránky? Nebyla to úplně obyčejná obálka, měla na sobě reklamu: „Místo složenky vám můžeme údaje pro placení daně zasílat e-mailem“. No to je super, řekne si určitě hodně lidí. Mně to ale jako super řešení nepřijde. Mail není garantovaná služba, snadno se může stát, že mail se složenkou spadne do spamu, nebo mi jednoduše nebude doručen. (Je známo, že například Microsoft neuznává některé certifikáty PostSignum a na druhé straně některé Outlook servery bývají zařazeny na black listu, takže maily na jejich adresy nejsou doručovány vůbec!) Takže pokud bych zvolil tento způsob doručování, jistota doručení bude možná i nižší než u klasické obálky. Kromě toho je na tomto příkladu vidět, jak resorty mezi sebou nespolupracují. Pokud by totiž spolupracovali při rozvoji svých IT služeb, nebo ještě lépe eGov on-line služeb pro občany, pak by ta reklama na obálce z finančního úřadu vypadala třeba takhle: „Místo složenky vám můžeme údaje pro placení daně zaslat do vaší datové schránky. Pokud ji ještě nemáte, můžete si ji nechat zřídit na kterémkoliv místě Czech POINT.“ Jaký je v tom rozdíl? Zásadní! Úřad může doručovat zdarma komukoliv. Tedy i občanům s aktivní datovou schránkou. Navíc ke každému doručení získá dodejku i doručenku, tedy nezvratný důkaz o tom, že majitel nemovitosti (plátce daně) údaje k úhradě daně skutečně obdržel.

Nevím, jak by obstál FÚ v případném sporu s plátcem daně nyní. Setkal jsem se s tvrzením, že plátce měl očekávat, že obdrží pravidelně zasílané údaje k úhradě, a proto měl daň uhradit. Na druhou stranu ale plátce daně s aktivní datovou schránkou by určitě stavěl svoji obhajobu na tom, že podle zákona má úřad doručovat přednostně datovkou. Zasláním obálky se složenkou tak de facto porušil zákon. Právo by mělo být na straně plátce. Pokud tedy například obecní úřad (ale i jiné úřady) zvládnou rozlišovat, komu doručovat datovkou a komu dopisem, pak by to měl zvládnout i FÚ. Co by se tím získalo? Občan by měl jistotu, že každý rok bude vědět kolik a kdy zaplatit. FÚ zase peníze. Ano je to prosté, získal by více peněz. Plátci daně by včas a garantovaným způsobem obdržel pokyny k úhradě, takže by platili včas. Na druhé straně by finanční správa ušetřila. Úspora by byla hned v několika směrech. Odpadlo by poštovné. U té mojí obálky to bylo něco kolem 10,- Kč. Pokud bychom měli 1 milion obeslaných plátců, pak jenom na poštovném by to 10 miliónů korun úspory ročně. Navíc by odpadla potřeba tisku složenek (spotřeba papíru, toneru a opotřebení tiskáren), obálek a vůbec veškerá manipulace se složenkami a obálkami.

To by už stálo za úvahu. Doručovací kanál už máme – jsou to datovky. A pokud plátce ještě datovku nemá, je to ostatně úkol pro finanční správu a Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Českou poštou jako provozovatele datovek, postarat se o marketing a přitáhnout občany k jejich využívání, a to nejenom pro doručování údajů pro placení daní.

 

Ing. Martin Řehořek, jednatel NEWPS.CZ s.r.o.

 

Další články

Aby se zahradník nestal kozlem aneb jak ohlídat správce IT
Více
Zákaznické účty ve zvýšeném ohrožení
Více

Zpět na výpis novinek