KyberGlosář s Alešem Kučerou 4.: Covid nás vysvlékl do naha

Covid nás vysvlékl do naha v tom, jak používáme digitální svět, říká Aleš Kučera. Poslechněte si další z názorových podcastů odborníka na IT svět nejen v ČR.

Pandemie koronaviru urychlila využívání různých druhů digitální identity, protože lidi přinutila dělat mnohem více věcí na dálku, bez osobního kontaktu. Zároveň obnažila, jak na tom společnost v možnostech online fungování vlastně je.

„V první řadě otázka zní, jestli to, s jakou jistotou chcete identifikaci provést, určujete vy, nebo vám do toho zasahuje někdo třetí. Představte si, že takhle chcete někoho zaměstnat a najednou vám do toho vstupuje regulátor, který vůbec nepředpokládal, že lidi najmete jen na základě toho, že se s nimi bavíte distančně,“ říká v dalším dílu Kyberglosáře šéf představenstva NEWPS Holdingu Aleš Kučera. Naplno se podle něj ukázalo, že zákoník práce je zcela nepoužitelný nejen pro online najímání pracovníků, ale i pro hojně využívaný home office. „Kdo ho dnes lidem dává, právně riskuje,“ říká Kučera.

Pokud nejde o agendy regulované státem, sám byznys se podle něj s nutností fungovat na dálku stejně jako s online identifikací vyrovnává bez problémů. Digitální identita může mít dnes celou řadu forem a na výběr tak mají uživatelé s různými preferencemi. „Obecný problém je spíše ten, že lidé by chtěli mít naprosto jednoduchý klíč od neprolomitelného zámku,“ glosuje Kučera.

Letošní novinkou je v tuzemsku bankovní identita, kdy člověku k prokázání totožnosti v online světě stačí přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Že jde opravdu o něj, pak potvrdí banka, která tyto přihlašovací údaje vydala a svého klienta už minimálně jednou identifikovala osobně. „Výsledek je prostě ten, že v našem případě bude mít hodně lidí způsob, jak se prokazovat distančně, a to je dobře. Myslím, že nikdo neumí spočítat, kolik peněz banky stálo zavedení internetového bankovnictví v tom smyslu, že nás ověřily na svých pobočkách. Teď můžeme mít prospěch z toho, že ta identita tady existuje,“ říká Kučera.

Je však třeba jasně nastavit, jaké ověření totožnosti stačí k jakým aktivitám. „Dost často to slyšíme: vy s obyčejnou identitou nějaké obyčejné platební karty nějakého obyčejného úplatného bankovního úředníka prodáte babičce dům nad hlavou. Já říkám, že není zase tak složité udělat to tak, abych si s identitou Bank ID kupoval rohlíky, máslo a online obsah, ale barák už ne,“ vysvětluje Kučera.

To samé podle něj platí pro stát, který dnes také nabízí řadu digitálních identitních prostředků, ale zatím nebyl schopen smysluplně odstupňovat, jaká úroveň identifikace je potřeba k jakým úkonům. „Už dvakrát to v zákoně bylo, snad to potřetí někdo přehlédne, a konečně to tam zůstane,“ říká Kučera.

A dodává, že obecně je silnou brzdou elektronizace představa, že když se vytvoří nějaký prostředek, třeba k online identifikaci, tak má fungovat zcela univerzálně. „Kdybyste byl architekt takové věci, měl byste o tom uvažovat tak, že chcete posloužit 80 a více procentům lidí v 80 a více procentech agend,“ myslí si šéf NEWPS.

Jak se liší přístup k identitě v našem a anglosaském světě? Lze si pamatovat 30 přihlašovacích jmen a hesel? Je lepší svazek digitálních klíčů nebo jeden klíč univerzální? A proč by měl člověk raději přijít osobně, když chce koupit 90 procent akcií ČEZ? Poslechněte si další díl Kyberglosáře s Alešem Kučerou.

Další díl ZDE

 

Další články

KyberGlosář s Alešem Kučerou 1.
Více
Co napověděl koronavirus o vládní třicetiletce
Více

Zpět na výpis novinek

Naše webová stránka používá cookies

Data o tom, co vás na našem webu zajímá, sdílíme s našimi partnery pro sociální média, inzerci a analýzy.
Partneři tyto údaje mohou použít s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

OK

Druhy cookies

1. Nutné cookies pomáhají základním funkcím této stránky, jako je navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.

2. Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala vaše preference. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.

3. Statistické cookies nám pomáhají porozumět tomu, jak návštěvníci používají webové stránky. Statistické cookies anonymně sbírají informace.

4. Marketingové cookies používáme pro sledování návštěvníků na našich stránkách. Záměrem je zobrazit vám reklamu, která je pro vás relevantní a neobtěžuje vás.

5. Neklasifikované cookies máme v procesu klasifikování společně s poskytovateli jednotlivých cookies.

Co jsou cookies?

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být používány webovými stránkami, aby učinily uživatelský zážitek více efektivní.

Podle zákona můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.