Reportér: Bude rychlejší koronavirus nebo digitalizace?

Další z názorů Aleše Kučery v rubrice Jedničky a nuly v magazínu Reportér. Tentokrát o tom, co je a není skutečná digitaliace o které slyšíme kolem dokola.


S koronavirem jsme tak trochu ve vězení. Někdo nám nařizuje, kam chodit a kam nechodit nebo kdy a co si máme obléct – roušku, respirátor, rukavice, štít nebo rovnou kombinézu… Ale my u toho ještě chceme nebo musíme pracovat, a to v některých případech znamená i kontakt s úřady.

Jako zaměstnavatel mohu v řadě případů využívat výhod digitalizace, postaru eGovernmentu. Vlastně nikam nemusím chodit. Věřte, nevěřte, dokonce se mi podařilo donutit dopravní inspektorát k vystavení nového technického průkazu pro firemní auto distančně. (Věděli jste, že poté, co se firma přestěhuje, musíte do pěti dnů přepsat do techničáku novou adresu, jinak dostanete pokutu? Já také ne.)

Ale zpátky do karantény. Pamatujete si, že je nebo byl omezen provoz na úřadech? Že se tam mohlo chodit jen v pondělí a ve středu? Už jste zapomněli. Nebojte se, přijde pátá a šestá vlna a vzpomenete si. 

K čemu by tedy měla být digitalizace? A pro koho? Myslím si, že digitalizaci bychom měli použít k tomu, aby výkon veřejné správy přežil další vlnu epidemie. To znamená: máme tu lidičky, co to umí s počítači, a těm dáme lepší a krásnější portál občana, podnikatele, zemědělce, farmáře, cukráře, stavebníka… Vše potřebné půjde elegantně vyřídit online. 

Pak jsou tu senioři. Pro ně máme přece Czech POINT. Občan se sice musí dostavit osobně, ale už jen na jedno místo. Další obstará k tomu vyškolený pracovník. Problém je, že Czech POINT může také skončit s cedulkou „Zavřeno“ na dveřích. Stačí připomenout město Litovel loni v březnu. Kvůli koronaviru se tam nehnula ani myš. Co tedy vy­užít online asistence úředníků? Kdo dosáhne rukama na telefon, toho by měl být schopen ověřit a radit mu po telefonu, Skypu, Zoomu, Hangouts… (ne, po Teams prosím ne). A co ti, kdo to přes veškeré úsilí nedají online? Těm by měli radit úředníci podle své odbornosti. Aby to přiznání k dani z nemovitosti vyplnil i průměrně inteligentní člověk.

Tak, to bychom měli klienty. A co s úředníky? Ti si to vyloženě užili. Nemají počítač doma anebo ten, co mají doma, nemá mikrofon a reproduktor a funguje tam jenom Netflix, Steam a Alza. Takže klídek. Něco bychom tedy měli udělat i pro úředníky, aby mohli pracovat z domova, až je tam koronavirus zase zažene. 

Tohle by pro mě byla digitalizace.

Zdroj: Reporter


Aleš Kučera
předseda představenstva
NEWPS Holding SE

Další články

KyberGlosář s Alešem Kučerou 2.
Více
Co napověděl koronavirus o vládní třicetiletce
Více

Zpět na výpis novinek