Proč na Mars nepoletí Němci, ale Američané
Proč je lepší zákazníkovi, který používá dvoukolák, předvést namísto toho čtyřkolák, a ne auto s automatickou převodovkou? Protože dotyčný musí být schopen inovaci pochopit, píše ve svém sloupku šéf NEWPS Aleš Kučera.
Programátoři mívají ve zvyku napsat věci, které jsou „cool“, ale těžko se vysvětlují zákazníkům. Pravdou je, že když někomu předkládáte zlepšení, musí být takové, aby ho dotyčný byl schopen mentálně pochopit. Takže když zákazník používá dvoukolák, ukažte mu čtyřkolák jakožto výrazně lepší věc. Ale nepředvádějte mu auto s automatickou převodovkou. Většinou je to bez šance, on nepochopí, na co to je.
V Česku ale narazíte při inovacích i na jiný problém. Nedávno jsme ve firmě měli debatu, jak určité zadání řešit zcela jinak než dosud. Zástupce klienta nám na to řekl: „Dělá se něco podobného někde jinde? Příklad odjinud by nám pomohl to prosadit.“ Na takový přístup odpovídám: Karel Benz se neptal, Steve Jobs se neptal a ani Elon Musk se takhle neptal. Tak prostě jednou budeme jediní a nejlepší na světě. Jenže toho se v Česku všichni bojí. Tady každý uvažuje stylem: my jsme to udělali jako v Estonsku, to je výborné.
Když Elon Musk ukázal světu svůj pick up s nerozbitnými skly, za několik dní se objevila zpráva, v níž na futuristický automobil reagoval odborník z německého TÜV institutu. Přesněji řečeno vysvětloval, že takové auto se v Německu prodávat nebude, protože nesplňuje předpisy na ochranu chodců, nemá správné deformační zóny a tak dále. Mám k tomu jednu poznámku: Proto také na Mars poletí Američané, a ne Němci.
Ing. Aleš Kučera
Předseda představenstva
NEWPS HOLDING SE