Oběti epidemie školou povinné

Při osobní výuce jeden na jednoho zvládnu jazykovou lekci trvající 90 minut, při online variantě odpadám po 60 minutách. „Kvalita vzdělávání přechodem na distanční výuku poklesla a to nás bude bolet,“ píše ve svém sloupku šéf NEWPS Aleš Kučera.

Nemáme povinnou maturitu z matematiky, protože jsme všichni uznali, že je moc těžká. Spousta lidí tak netuší, jak vypadá exponenciální funkce. Pak nemohou chápat ani to, co je reprodukční číslo a jak se chová. Ukázalo se, že se to týká i řady politiků, kteří těžko rozumí tomu, že i když je reprodukční číslo jen o trochu větší než jedna, za chvíli je to opravdu velký průšvih.

A tak se nám tu po vcelku bezstarostném létě rozšířil koronavirus do té míry, že se v Česku letos už podruhé zavřely školy a jen pozvolna se začínají zase otevírat. Velkou část roku každopádně žáci a studenti stráví výukou na dálku, po internetu.

Za mnou chodí jazykové lektorky, které se mě snaží naučit cizí jazyky. Obě mají děti na základní škole a zcela nepochybně si uvědomují důležitost vzdělávání. Po 14 dnech jim třeští hlava z toho, jak distanční výuka funguje. Opakuji, že se bavíme o lidech zodpovědných, kteří vědí, že se jejich ratolesti mají učit, a jsou schopni ekonomicky dosáhnout toho, že doma běží čtyři počítače. Jenže kolik takových je? Na základních školách čítá každý ročník řádově 100 tisíc žáků.

Opravdu si neumím představit, jak se dá distančně učit psát, když žák neumí psát. Schopnost vstřebávat informace na dálku roste nepochybně s věkem a vzděláním. Středoškolák je schopen se distančně vzdělávat proto, že devět let strávil v lavici, a tam se naučil abstraktně přijímat informace.

Navíc z vlastní zkušenosti vím, že když jazyková lektorka sedí u mě v kanceláři, vydržím lekci s maximálním úsilím 90 minut. Při online výuce po 60 minutách říkám: „Už nemůžu, příště.“

Kdo z těch „dovedů“, kteří dnes chytračí, jak se učit online, seděl na konferenčním hovoru, kde bylo 20 účastníků? Nikdo, vědí o tom houby a myslí si, že po internetu lze zajistit plnohodnotnou náhradu prezenčního vzdělávání. Já jsem na takových hovorech seděl. Vyžaduje to dost velkou kázeň a řád.

To, že se zavřely školy a kvalita vzdělávacího procesu objektivně dramaticky poklesla, nás strašidelně poškodí. O dlouhodobých důsledcích raději nikdo moc nemluví, ale obávám se, že generace současných školáků bude také patřit mezi oběti epidemie.

Ing. Aleš Kučera
předseda představenstva
NEWPS HOLDING SE

Další články

KyberGlosář s Alešem Kučerou 2.
Více
Konec obluzování holek v čase 5G síti
Více

Zpět na výpis novinek