Paradoxy elektromobilní revoluce
Software pro Volkswageny má v nové elektromobilní éře psát deset tisíc programátorů. Přitom Photoshop vymysleli a napsali dva lidé, QuickTime tři. Když se vývojový tým nevejde do jedné kanceláře, není uřiditelný, píše ve svém sloupku šéf NEWPS Aleš Kučera.
Moderní auta jsou čím dál více nabita počítači. Takzvané řídící jednotky se už v jednom vozidle počítají v desítkách. Ještě výraznější je digitalizace v případě elektromobilů. Software tvoří stále větší hodnotu vozu a automobilky proto chtějí dostat jeho vývoj pod svá křídla. VW už zjara oznámil, že v horizontu několika let najme až deset tisíc programátorů. Mám k tomu otázku: existuje pozitivní reference o tom, jestli se dá uřídit tým deseti tisíc ajťáků? Jen namátkou: Photoshop vymysleli a naprogramovali dva lidé, přehrávač QuickTime je dílem tří programátorů a Novell NetWare má autora dokonce jen jednoho. Programátoři jsou individualisté a většina z nich chová pozitivní mínění pouze o sobě.
Moje vlastní zkušenost je, že když se vývojový tým nevejde do jedné kanceláře, není uřiditelný. Takže jestli bude psát software do Volkswagenů deset tisíc lidí...
Dnes tak vzývaná elektromobilita ale vyvolává řadu dalších otazníků. Když pominu ten hlavní, že jsme se rozhodli zdecimovat jedno z největších evropských průmyslových odvětví, tak v okamžiku, kdy automobilky nebudou moci vydělat na investicích do vývoje spalovacích motorů, upadnou na několik let do ztrát. Nevyplatí žádné dividendy a daně z příjmu. Že by na tom Evropa byla ekonomicky tak skvěle, že ji něco takového nemusí zajímat?
Jen pro ilustraci: v německém Stuttgartu je na jednom konci továrna Mercedesu a na druhém konci továrna Porsche. A 60 procent vysokoškolsky vzdělaných lidí tam pracuje pro automotive. Co s nimi bude? Nápovědou může být vysvětlení, proč je v Německu neomezená rychlost na dálnicích. Když se vláda omezení chystala zavést, dorazili představitelé všech tehdy čtyř největších automobilek a řekli: „Ale my nevyrábíme žádné auto, které jezdí do 130 kilometrů v hodině. A zaměstnáváme pět milionů lidí. Kdo si pak bude kupovat naše auta?“ Vláda nakonec od záměru ustoupila.
Můžeme si říct, čert vem bohaté Německo, ono si nějak poradí. Ale co bude dělat člověk z jižní Itálie, který dnes olivy a víno sváží ve Fiatu Punto nebo Fiatu Panda s benzinovým motorem o obsahu 1,2 litru? Asi si nekoupí elektromobil. Kde by na něj vzal. Naproti tomu člověk, který pěstuje kukuřici v Texasu a jezdí pickupem Ford s pětilitrovým motorem, za sebou ve skutečnosti z globálního pohledu nechává daleko menší stopu, než kdyby usedl za volant elektroauta. Protože ropa se těží hned vedle.
A pak bychom se také měli ptát, co nám elektromobily přinesou. Koronavirová epidemie si vyžádala v řadě zemí karantény, lidé zůstávali doma, auty nejezdili a ukázalo se, že to s ovzduším ve velkých městech neudělalo skoro nic.
Ing. Aleš Kučera
předseda představenstva
NEWPS HOLDING SE