ZAJÍMAVOSTI ZE SVĚTA IT: Softwarová odpověď na kolony a marné hledání parkovacích míst

Nový experimentální software dokáže zkrátit dobu, kterou stráví řidiči hledáním místa k parkování skoro o dvě třetiny. Strojové učení pomáhá předcházet dopravním zácpám. Počítače budou řídit provoz v indické megapoli.

Potíže s hledáním místa k zaparkování znají všichni řidiči. Odhaduje se, že automobily, jejichž majitelé zrovna shání vhodné parkoviště, tvoří ve městech až třicet procent provozu. V roce 2013 zkoumali vědci dopravní podmínky na území o velkosti patnácti bloků v americkém Los Angeles. Hledači parkovacích míst podle nich za rok urazili asi sto padesát tisíc kilometrů, spálili zhruba sto osmdesát tisíc litrů benzínu a vypustili do ovzduší 730 tun oxidu uhličitého. Volná parkovací místa přitom obvykle existují. Problém je jen, jak zjistit, kde jsou.

Řešení nabízí experimentální parkovací software, navržený na Cornellově univerzitě. Jeho autoři tvrdí, že dokáže zkrátit čas potřebný k zaparkování až o čtyřiašedesát procent. Testovali to na reálných datech z provozu v americkém San Francisku. Program počítá u každého parkovacího místa s více parametry než jen se skutečností, jestli je zrovna volné. Důležitá je třeba vzdálenost pěšky od místa, kam se řidič chce dostat.

Nejde jen o pohodlí. Čím rychleji se lidé vrátí ke svým autům, tím dřív se parkoviště uvolní. Počítá také s poplatky za parkování, aby minimalizoval náklady. Čím víc lidí dobře zaparkuje, tím méně aut zůstane na silnicích, a tím hladší a plynulejší bude provoz ve městech i mimo ně. K zavedení podobných aplikací je ovšem potřeba napřed zapojit garáže a parkoviště, vybavit je kamerami a dalšími senzory.

Počítače se používají k řízení dopravy už dlouho. Teprve v poslední době o ní však začínají rozhodovat. Průkopníkem je vedení indického Nového Dillí, které se pravidelně umísťuje na čele žebříčků nejucpanějších měst na světě. Řidiči v něm tráví v zácpách o 58 procent více času, než je světový průměr. Zároveň patří k nejznečištěnějším městům na světě. Podle studie z roku 2017 trpí každý sedmý policista z Nového Dillí dýchacími problémy.

Radnice si kvůli tomu objednala automatický systém, který analyzuje data z tisíců kamer a řídí dopravu ve městě. Začal fungovat letos v lednu. Jeho jádro tvoří umělá inteligence vytrénovaná k rozpoznávání aut, motocyklů, tuk-tuků, nebo chodců. Stroj má umět interpretovat chování řidičů lépe než člověk. Zvládne identifikovat události, které způsobují dopravní zácpy, jako jsou třeba nehody. Když pozná, že se některá ulice začíná ucpávat, přesměruje pomocí semaforů a informačních tabulí provoz jinam.

rjh/NEWPS.CZ

 

 

Najdete nás i na LinkedIN nebo Facebooku.


 

elektronické formuláře pro komunikaci (nejen) s úřady - zdarma, rychle, z bezpečí domova

povinnosti podnikatelů na jedno místě a přehledně

Další články

Pozitivně začarovaný kruh 5G
Více
Zbytečné papíry, zbytečné plastové kartičky
Více

Zpět na výpis novinek