Obchod bez prodavaček a pokladen pozná vaši tvář i to, kolik jablek jste dali do tašky.

Společnost Amazon otevřela v Seattlu experimentální samoobsluhu bez pokladen. Stačí u vstupu naskenovat QR kód a můžete vyrazit mezi regály. Obchod vám sám spočítá zboží během nakupování. Jsou v něm i police s volným výběrem nebaleného ovoce a zeleniny.

Amazon otevřel svůj první obchod bez pokladen už v roce 2018. V samoobsluhách, jimž říká Amazon Go, se však většinou dalo koupit jen balené zboží, které mohl snadno rozpoznat počítač. Nový obchod, jménem Amazon Go Grocery, pozvedá technologii automatického nakupování na novou úroveň. Jeho strop je prošpikovaný kamerami. Když zákazník projde vstupním turniketem a naskenuje QR kód ze své mobilní aplikace, obchod si uloží jeho tvář. Od té doby sleduje každý jeho pohyb. Zákazníci mohou procházet mezi regály, vybírat si zboží a strkat ho do tašek. Na konci nákupu na ně nečeká pokladna.

Jednoduše projdou dveřmi ven. Obchod jim automaticky pošle do aplikace účet se seznamem nakoupeného zboží. Technologie sledování zákazníků je podobná té, kterou používají samořídící auta. Využívá strojové učení. Jen místo dopravních značek, jiných aut, chodců, a překážek na silnici vyhodnocuje chování lidí v supermarketu. Výběr zboží přinesl spoustu nových problémů.

Pro počítač je nejjednodušší rozpoznat věci v krabicích, které vypadají každá jinak – například odlišit sáčkovaný čaj jedné značky od druhé. Část zboží, jako jsou třeba sendviče, nebo saláty, je ovšem zabalená ve stejných plastových krabičkách. Každá má jinou cenu. Amazon to vyřešil kódem z teček na vrchní straně balení. Vypadají podobně jako oka na hrací kostce, jen jsou větší.

Úplně nejtěžší byl volný výběr ovoce a zeleniny. Obchod se musí vyrovnat s přehrabováním zákazníků v bednách, mačkáním rajčat, aby vyzkoušeli, jestli jsou zralá, jejich vracením na místo, a kdo ví, s čím vším ještě. Většinu lidí by asi napadlo, že nejjednodušší způsob, jak zjistit, kolik má zákazník zaplatit třeba za jablka, je zvážit bednu, ze které je vzal. V Amazon Go Grocery se však platí za kus. Systém v obchodě počítá, kolik jablek si zákazník strčil do tašky.

Ačkoliv se Amazon pokusil úplně vyhnout kontaktu nakupujících s lidskými prodavači, nešlo to všude. Například při nákupu alkoholu musí doklady zákazníka zkontrolovat člověk. Určitě nebude trvat dlouho, než přijde s podobným systémem i konkurence.

rjh/NEWPS.CZ

 

Najdete nás i na LinkedIN nebo Facebooku.

 

 

 

Zpět na výpis novinek

Naše webová stránka používá cookies

Data o tom, co vás na našem webu zajímá, sdílíme s našimi partnery pro sociální média, inzerci a analýzy.
Partneři tyto údaje mohou použít s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

OK

Druhy cookies

1. Nutné cookies pomáhají základním funkcím této stránky, jako je navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.

2. Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala vaše preference. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.

3. Statistické cookies nám pomáhají porozumět tomu, jak návštěvníci používají webové stránky. Statistické cookies anonymně sbírají informace.

4. Marketingové cookies používáme pro sledování návštěvníků na našich stránkách. Záměrem je zobrazit vám reklamu, která je pro vás relevantní a neobtěžuje vás.

5. Neklasifikované cookies máme v procesu klasifikování společně s poskytovateli jednotlivých cookies.

Co jsou cookies?

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být používány webovými stránkami, aby učinily uživatelský zážitek více efektivní.

Podle zákona můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.