KyberGlosář s Alešem Kučerou 2.

V tichosti tu vznikly české variace na Amazon, je zatím obrovský kus IT a digitalizace, říká šéf NEWPS Aleš Kučera. Více se dozvíte v podcastu.

Zaniklo to pod nánosem covidového šílenství, ale některé domácí e-shopy provedly rozsáhlou integraci s celou řadou dalších dodavatelů a prodávají díky tomu větší rozsah zboží než v minulosti. V tichosti vznikly obdoby druhé generace Amazonu. „Ten také zpočátku prodával knížky, dokonce je vlastnil, a dnes už jen ukazuje, kdo kam má co poslat,“ říká v dalším díle Kyberglosáře šéf představenstva NEWPS Holdingu Aleš Kučera. Za zmíněnou integrací, kdy velký univerzální e-shop nabízí, ale je také schopen obratem doručit zboží menšího specializovaného obchodu, je podle něj obdivuhodný kus digitalizace a informačních technologií.

Vedle pozitivních příkladů digitalizace podnikání se ale vynořují i ty méně vydařené. Američané v druhém květnovém týdnu panicky skupovali benzin, protože největšího provozovatelé produktovodů v zemi, firmu Colonial Pipeline, napadli hackeři a za odblokování jeho systémů požadovali výkupné. Šéf NEWPS odhaduje, že firma původně měla dva oddělené digitální systémy – zjednodušeně jeden pro řízení potrubní sítě, a druhý pro fakturaci zákazníkům. Zatímco první internet ke své funkci nepotřebuje, druhý bezpochyby ano. „Až se jednoho dne ukázalo, že něco nejde, něco pohodlného, a někdo ty systémy propojil, čímž byl porušen původní bezpečný design,“ soudí Kučera. Ransomwaru se tak po internetu otevřela cesta odkudkoli ze světa až do systému, který rozhoduje o tom, zda ropa, nafta či benzin poteče či nikoli.

Kučera říká, že z pohledu digitalizace je třeba rozdělovat hlavní byznys, který se firmu od firmy může lišit na mnoho způsobů, a administrativní a podpůrné činnosti, jako jsou vyúčtování s dodavateli a odběrateli, zaměstnanecká agenda nebo daně a odvody. Ty jsou většinou velmi podobné. „Digitalizace je pak proces, kdy eliminujete to, že se z dat stane kus papíru,“ vysvětluje Kučera.

Za nesmysl ale považuje poučku o tom, že na začátku digitální transformace je třeba provést důkladnou analýzu všech postupů a agend ve firmě, aby bylo zřejmé, kde se papír prolíná s digitálem. „Nemusíte mít kompletní analýzu všeho, co se děje a dělá. Stejně vždycky na nějaký proces zapomenete a skončíte ambiciózním projektem, na který vám buď někdo nedá rozpočet, nebo nikdo nepochopí, proč se to má dělat,“ říká Kučera. Smysl podle něj dává podívat se na různé agendy individuálně a mít přiměřenou ambici, například elektronizovat žádosti o dovolené, pak přidat žádosti o pracovní pomůcky a následně přikročit k dalším. U opakovaných rutinních procesů se pak dá dopředu spočítat návratnost investice do digitální transformace, u kreativní práce je více třeba odhadu a citu.

Lze díky digitalizaci svěřit kvalifikované pozice i méně kvalifikovaným lidem? Jaké elektronizované agendy má smysl důsledně chránit proti kybeútokům a jaké ne? Jak se v digitalizaci firem promítl covid? Poslechněte si celý druhý díl Kyberglosáře s Alešem Kučerou.

Poslechnout si celý podcast můžete ZDE.

Další články

Co napověděl koronavirus o vládní třicetiletce
Více
Konec obluzování holek v čase 5G síti
Více

Zpět na výpis novinek

Naše webová stránka používá cookies

Data o tom, co vás na našem webu zajímá, sdílíme s našimi partnery pro sociální média, inzerci a analýzy.
Partneři tyto údaje mohou použít s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

OK

Druhy cookies

1. Nutné cookies pomáhají základním funkcím této stránky, jako je navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.

2. Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala vaše preference. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.

3. Statistické cookies nám pomáhají porozumět tomu, jak návštěvníci používají webové stránky. Statistické cookies anonymně sbírají informace.

4. Marketingové cookies používáme pro sledování návštěvníků na našich stránkách. Záměrem je zobrazit vám reklamu, která je pro vás relevantní a neobtěžuje vás.

5. Neklasifikované cookies máme v procesu klasifikování společně s poskytovateli jednotlivých cookies.

Co jsou cookies?

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být používány webovými stránkami, aby učinily uživatelský zážitek více efektivní.

Podle zákona můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.