KyberGlosář s Alešem Kučerou 2.

V tichosti tu vznikly české variace na Amazon, je zatím obrovský kus IT a digitalizace, říká šéf NEWPS Aleš Kučera. Více se dozvíte v podcastu.

Zaniklo to pod nánosem covidového šílenství, ale některé domácí e-shopy provedly rozsáhlou integraci s celou řadou dalších dodavatelů a prodávají díky tomu větší rozsah zboží než v minulosti. V tichosti vznikly obdoby druhé generace Amazonu. „Ten také zpočátku prodával knížky, dokonce je vlastnil, a dnes už jen ukazuje, kdo kam má co poslat,“ říká v dalším díle Kyberglosáře šéf představenstva NEWPS Holdingu Aleš Kučera. Za zmíněnou integrací, kdy velký univerzální e-shop nabízí, ale je také schopen obratem doručit zboží menšího specializovaného obchodu, je podle něj obdivuhodný kus digitalizace a informačních technologií.

Vedle pozitivních příkladů digitalizace podnikání se ale vynořují i ty méně vydařené. Američané v druhém květnovém týdnu panicky skupovali benzin, protože největšího provozovatelé produktovodů v zemi, firmu Colonial Pipeline, napadli hackeři a za odblokování jeho systémů požadovali výkupné. Šéf NEWPS odhaduje, že firma původně měla dva oddělené digitální systémy – zjednodušeně jeden pro řízení potrubní sítě, a druhý pro fakturaci zákazníkům. Zatímco první internet ke své funkci nepotřebuje, druhý bezpochyby ano. „Až se jednoho dne ukázalo, že něco nejde, něco pohodlného, a někdo ty systémy propojil, čímž byl porušen původní bezpečný design,“ soudí Kučera. Ransomwaru se tak po internetu otevřela cesta odkudkoli ze světa až do systému, který rozhoduje o tom, zda ropa, nafta či benzin poteče či nikoli.

Kučera říká, že z pohledu digitalizace je třeba rozdělovat hlavní byznys, který se firmu od firmy může lišit na mnoho způsobů, a administrativní a podpůrné činnosti, jako jsou vyúčtování s dodavateli a odběrateli, zaměstnanecká agenda nebo daně a odvody. Ty jsou většinou velmi podobné. „Digitalizace je pak proces, kdy eliminujete to, že se z dat stane kus papíru,“ vysvětluje Kučera.

Za nesmysl ale považuje poučku o tom, že na začátku digitální transformace je třeba provést důkladnou analýzu všech postupů a agend ve firmě, aby bylo zřejmé, kde se papír prolíná s digitálem. „Nemusíte mít kompletní analýzu všeho, co se děje a dělá. Stejně vždycky na nějaký proces zapomenete a skončíte ambiciózním projektem, na který vám buď někdo nedá rozpočet, nebo nikdo nepochopí, proč se to má dělat,“ říká Kučera. Smysl podle něj dává podívat se na různé agendy individuálně a mít přiměřenou ambici, například elektronizovat žádosti o dovolené, pak přidat žádosti o pracovní pomůcky a následně přikročit k dalším. U opakovaných rutinních procesů se pak dá dopředu spočítat návratnost investice do digitální transformace, u kreativní práce je více třeba odhadu a citu.

Lze díky digitalizaci svěřit kvalifikované pozice i méně kvalifikovaným lidem? Jaké elektronizované agendy má smysl důsledně chránit proti kybeútokům a jaké ne? Jak se v digitalizaci firem promítl covid? Poslechněte si celý druhý díl Kyberglosáře s Alešem Kučerou.

Poslechnout si celý podcast můžete ZDE.

Další články

UŽ ZA 31 MĚSÍCŮ MÁ ZAČÍT PLATIT DIGITÁLNÍ ÚSTAVA
Více
Českou veřejnou zakázku jen těžko vyhraje „nový Amazon“
Více

Zpět na výpis novinek