Mimořádný příspěvek na dítě: dvě třetiny lidí v praxi upřednostnily online služby státu před osobním podáním žádosti.

Mimořádný příspěvek na dítě, o který mohou rodiny žádat od srpna, prověřil možnosti využívání elektronických služeb státu. Na kontaktních místech Czech POINT bylo podáno přes 220 tisíc žádostí, přes 500 tisíc pak bylo podáno čistě elektronicky prostřednictví portálu MPSV. Dvě třetiny žadatelů tak pro podání využily svou elektronickou identitu, nejčastěji BankID. Vyplývá to z analýzy společnosti NEWPS.CZ, která se specializuje na eGovernment.

Zpět

„Žádost o mimořádný příspěvek na dítě se ukázala jako dobrý test počítačové gramotnosti obyvatel České republiky. Dvě třetiny žadatelů ukázaly, že mají a umí prakticky využít svou elektronickou identitu – ať již se jedná o Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID nebo BankID. Podle naší analýzy právě BankID stojí za úspěchem online služeb státu, protože bankovní identita umožňuje lidem používat jejich přihlášení do online bankovnictví pro přístup k veřejným službám,“ říká odborník na eGovernment Martin Řehořek, který je jedním z technických realizátorů Informačního systému datových schránek a informačního systému Kontaktních míst veřejné správy Czech POINT a ředitel společnosti NEWPS.CZ.

„Zároveň se ale nesmí zapomínat na to, že služby státu musí být dostupné všem bez rozdílu v jejich počítačové gramotnosti či ochotě využívat online identitu. Proto bylo důležité, že třetina lidí mohla využít poboček systému Czech POINT. V rámci něj je tak potřebné i do budoucna udržovat stejné portfolio služeb, jaké budou k dispozici na Portálu občana, aby nedocházelo k rozevírání nůžek mezi digitálně zkušenými občany a těmi, kdo nejsou připraveni komunikovat elektronicky,“ zdůrazňuje Martin Řehořek.

Na mimořádný příspěvek na dítě má nárok asi 1,1 milionu domácností. Část z nich nemusela vůbec žádost podávat, protože pokud jsou příjemci přídavku na dítě, dostávají ten mimořádný automaticky. Zbytek rodin o něj požádat může buď online, nebo na vybraném kontaktním místě Czech POINT.

 

Spojte se s námi také přes LinkedIn nebo Facebook a pojďte s námi diskutovat.

Další novinky