Promarněná příležitost
EURO 38/2017, Manažerský panel - Komplikovaný přístup do Centrálního registru oznámení má nejspíš odradit žadatele, říká ve svém názorovém článku jednatel společnosti, Martin Řehořek.
Ministerstvo spravedlnosti spustilo 1. 9. nový systém s názvem Centrální registr oznámení. Má sloužit k tomu, aby se každý z nás mohl podívat na to, zda zástupci státu, politici, atd. uvádějí správně informace o svém majetku, o svých podnikatelských aktivitách, příjmech a závazcích. Registr je veřejný a vyhledávání v něm bezplatné. Legislativně je ukotven v zákoně o střetu zájmů. Až potud to vše vypadá dobře. Pak ale dostanete chuť si opravdu něco v daném registru zjistit. Vsadil bych se, že vám ztuhne tvář.
Abyste se k informacím dostali, musíte podat žádost. Musíte o sobě uvést jméno a příjmení, datum narození, trvalý pobyt, telefon a adresa pro doručování (jen tak mimochodem - řadu těchto údajů stát už o žadateli dávno má a neměl by je po něm požadovat, ukládá mu to přece legislativa a navíc pro žádost není vyžadováno ověření podpisu, takže ji může podat vlastně kdokoliv za kohokoliv).
Když vaší žádosti vyhoví, přidělí vám pro nahlížení do registru uživatelské jméno a heslo - kolikáte už? A jak se ho dozvíte? Většina občanů na poště! Až si vystojíte frontu a otevřete doporučený dopis! Ano, vracíme se minimálně o 10 let do minulosti. V době, kdy svět funguje elektronicky. V době, kdy za sebou datové schránky mají víc než 8 let provozu. V době, kdy zejména a právě Ministerstvo spravedlnosti datovky využívá jako jeden z největších uživatelů, tak tento nástroj pro „svůj“ registr dokonale ignoruje. Přece mám-li datovku, nemusím se státu už identifikovat a nepotřebuji žádná další hesla. Nemusím chodit na poštu a stát tam ve frontách. Využitím datovek by se dalo přeci všechno tak jednoduše vyřešit. Místo toho, nutí stát občanům další a další přístupová hesla a znovu obíhat úřady. A v případě, že nemám datovku? Proč nebyly využity kontaktní místa veřejné správy Czech POINT, které by jistě zvládly nabrání žádosti a její odeslání evidenčnímu orgánu v elektronické podobě, včetně doručení přístupových údajů žadateli elektronickou cestou, třeba pomocí virtuální obálky, která již dnes běžně Czech POINT používá.
Odpovědí může být hned několik. Nastavením složité cesty pro podání žádosti lze jistě dosáhnout odrazení velké části potenciálních žadatelů o informace z registru. Zapojením provozovatele poštovních služeb, a to hned dvakrát (jednou pro podání žádosti a podruhé pro zaslání přístupových údajů do vlastních rukou, tedy doporučeným dopisem) je tak generován dopředu zaručený byznys. Zapojením elektronických podatelen evidenčních orgánů může být zdůvodněna potřeba dalšího navýšení úředníků, protože ty žádosti přece někdo musí vyřizovat.
Byla opět promarněna další příležitost jak využít již hotové služby, tj. s novým systémem výrazně ušetřit a zároveň nabídnout občanům kvalitní a uživatelsky přívětivé rozšíření služeb eGovernmentu, kterým se tady všechny strany tolik zaklínají, ale tam to také končí.
Ing. Martin Řehořek
jednatel NEWPS.CZ s.r.o.