KyberGlosář s Alešem Kučerou 5.: Ropou 21. století jsou velká data

Ropou 21. století jsou velká data, zaznívá dnes stále častěji. Na tomto bohatství sedí z velké většiny americké technologické firmy jako Google, Facebook, Amazon, které také obsazují přední příčky žebříčku nejhodnotnějších značek světa.

„Když budete přemýšlet o nějaké evropské firmě, která má bohatství v datech, asi jediné, co vás napadne, bude německý SAP. Já je podezírám z toho, že chtěli mít jako obvykle ve svých továrnách pořádek, tak si vymysleli tento software. Amerika nám utekla úplně děsivě,“ říká v dalším dílu Kyberglosáře šéf představenstva NEWPS Holdingu Aleš Kučera.

Americké společnosti, které dnes zhodnocují své datové bohatství, se podle něj prosadily do současné velikosti v podstatě od poloviny nultých let nového milénia do dneška, tedy za jeden a půl dekády. „Google existoval před rokem 2000, ale začal být zajímavý teprve o pár let později, Apple začal být zajímavý v okamžiku, kdy spustil iTunes a ukázal iPhone. Twitter, LinkedIn, Facebook, to jsou všechno věci, které vznikaly až v tomto tisíciletí, a na začátku chvíli trvalo, než se ukázalo, že jsou to zajímavé služby a lidé je chtějí,“ vypočítává Kučera.

Technologickým firmám samozřejmě pomohlo, že jedna z nich svým nápadem dostala do kapes většiny lidí terminál globální internetové sítě v podobě chytrého telefonu. „Zatímco tyto firmy se prosadily v tvrdé byznysové konkurenci v Americe, Evropa v té době nedělala vůbec nic. Evropa seděla, jednou za pár let si dala prima vládní konferenci, kde řekla: Let’s go digital, a výsledek je ten, že dnes ta data, která jsou základem informací a bohatství, jsou v Americe,“ míní Kučera.

Nedá se přitom říct, že by v Evropě chyběli lidé s dobrými nápady. Problémem je ale podle šéfa NEWPS pojetí evropského autorského práva. „V Americe si můžete patentovat i to, jak hranatý váš telefon bude. Můžete si patentovat software, best practice… V Evropě to nejde, tady si můžete patentovat maximálně kovovou krabici, která něco dělá,“ vysvětluje Kučera. Změna přístupu k autorství je podle něj jednou z cest, jak se Evropa může pohnout dopředu a nepřicházet o nápady, s nimiž lidé utíkají kvůli lepší ochraně za oceán.

Cestou vpřed naopak určitě není nápad zakládat za unijní peníze velkou datovou firmu. „O tomhle může přemýšlet ten, kdo rozhoduje o cizích penězích, nemá žádnou odpovědnost a myslí si, že je nejchytřejší na světě. Ta věc by byla výborná myšlenka, kdybych já byl toho ředitelem. Jinak je to úplná kravina,“ říká s úsměvem Kučera.

Množství dat dnes samozřejmě shromažďují i české firmy. Jak je umí využívat, hodně napoví zkušenost jejich zákazníka nebo uživatele jejich služeb. „Dramaticky tomu pomohla v určitém segmentu pandemie. Nabídka a perfekcionismus logistických firem postoupily dramaticky. Příkladem je rozvážka hotových jídel po Praze. Před rokem by nás možná překvapilo, že máme mobilní aplikaci, objednáme si tam jídlo, a dokonce vidíme na mapě, kde ten člověk s tím jídlem je,“ říká Kučera. Výhodou je v případě soukromého sektoru možnost volby. Pokud to firma s daty neumí a posílá na jejich základě nesmyslné „personalizované“ nabídky, zákazníci mohou přejít jinam. Horší je to v případě monopolů, jako je stát. „Apple porozuměl zákazníkům a začal vyrábět bílá sluchátka, náš stát pořád vyrábí černá sluchátka,“ přirovnává Kučera.

V čem jsou paralely mezi daty a ropou? Proč je třeba mít na paměti, že data jsou něco jiného než informace? A jaká je nejpřesnější definice fake news? Dozvíte se v dalším dílu Kyberglosáře s Alešem Kučerou.

Celý podcast si můžete poslechnout ZDE.

 

Další články

Zbytečné papíry, zbytečné plastové kartičky
Více
Českou veřejnou zakázku jen těžko vyhraje „nový Amazon“
Více

Zpět na výpis novinek

Naše webová stránka používá cookies

Data o tom, co vás na našem webu zajímá, sdílíme s našimi partnery pro sociální média, inzerci a analýzy.
Partneři tyto údaje mohou použít s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které získali v důsledku toho, že používáte jejich služby.

OK

Druhy cookies

1. Nutné cookies pomáhají základním funkcím této stránky, jako je navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.

2. Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala vaše preference. Je to například preferovaný jazyk nebo region, kde se nacházíte.

3. Statistické cookies nám pomáhají porozumět tomu, jak návštěvníci používají webové stránky. Statistické cookies anonymně sbírají informace.

4. Marketingové cookies používáme pro sledování návštěvníků na našich stránkách. Záměrem je zobrazit vám reklamu, která je pro vás relevantní a neobtěžuje vás.

5. Neklasifikované cookies máme v procesu klasifikování společně s poskytovateli jednotlivých cookies.

Co jsou cookies?

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou být používány webovými stránkami, aby učinily uživatelský zážitek více efektivní.

Podle zákona můžeme ukládat cookies na vašem zařízení, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz této stránky. Pro všechny ostatní typy cookies potřebujeme vaše povolení.

Tato stránka používá různé typy cookies. Některé cookies jsou umístěny službami třetích stran, které se objevují na našich stránkách.