Průmysl 4.0 je jen slovo
Už před lety vznikaly informační systémy designované jako cloud, nebo stát dostával IT řešení v podobě PPP projektu. Jen se tomu tak neříkalo, protože to nebyla módní slova, která svět tak miluje. Takže teď tu máme průmysl 4.0. Co se pod ním skrývá? Přečtěte si v novém sloupku šéfa NEWPS Aleše Kučery.
Svět se rád opájí takzvanými buzzwords - módními slovy. Před lety jsme na zakázku budovali informační systém a vyřešili jsme ho jako hostovanou službu s přidělováním zdrojů podle potřeb. Splňoval drtivou většinu definice cloudového systému, ale neříkali jsme mu tak. V té době se tenhle termín prostě nepoužíval. Informační systém datových schránek byl zase už před dekádou vybudovaný a provozovaný jako v Česku tolikrát vzývaný PPP projekt, ale nikdo to tak nevnímá. A teď tu máme průmysl 4.0. Slovní spojení, které si někdo vymyslel.
Co se pod ním skrývá? Podle mne to, že firma vezme stávající vývojové, výrobní, a distribuční postupy a zapojí do nich takové množství nehumánních prostředků, že jí začne klesat náklad na pracovní sílu. Možná bude muset mít chytřejší lidi, kteří to vše ovládají, ale bude jich potřebovat dramaticky méně. Vzhledem k tlaku na růst mezd, je tenhle efekt pro komerční subjekty největší motivací, aby investovaly do technologií.
Jenže je to podobné jako s IT řešením, kterému jsme neříkali cloud. Možná už před více než deseti let vyprávěl na konferenci v Praze manažer firmy Daimler následující: Po celém světě máme 55 výrobních závodů. V autě je v průměru 50 tisíc součástek. A já jsem odpovědný za to, že na pásu ve správnou chvíli přijede k modrému mercedesu modré zrcátko. Protože když přijede žluté, je průšvih, jelikož se výrobní linka musí zastavit. Na to používáme informační technologie a stojí nás to stokrát víc, než na kolik přijdou technologie ve výzkumném centru, kde simulujeme ofukování hlav válců.
Jinými slovy automobilky se už docela dávno dostaly do stavu, kdy jsou schopny vyrábět miliony aut individualizovaných podle přání zákazníka. Jejich subdodavatel pak například udělá danému vozu přizpůsobený kabelový svazek. A ještě ho dodá v určeném 15 minutovém časovém slotu. To jde dost těžko bez informačních technologií propojených přes celý dodavatelský řetězec.
Pro příklad ale není třeba chodit jen do poměrně komplikované výroby aut. Kdejaký e-shop dnes kupujícího nechá nahlížet do svých skladů, kolik tam má kterého z boží. To je také fantastická, informačními technologiemi zajištěná logistika.
Ale že se tomu říká průmysl 4.0? Nalepí si někdo na svůj výrobek, že je výsledkem produkce 4.0? Takhle se o tom uvažovat nedá. Protože to dopadá tak, že přicházejí lidé hloupí, anebo ani ne tak úplně hloupí, a napadají je věci, jako že budeme danit roboty. To je historka stará 200 let: dělníci rozbíjejí stroje.
Aleš Kučera
předseda představenstva
NEWPS HOLDING SE