Ještě větší úspěch, než jsme čekali
Lidí, kteří nikdy nebudou chtít komunikovat se státem výlučně elektronicky, bude vždy kolem 30 procent, myslí si šéf NEWPS Aleš Kučera. I proto mají Czech POINTY větší úspěch, než se čekalo. A jak to souvisí s volbami?
Můj kamarád z Kodaně strávil více méně celý profesní život obchodem s IT produkty a službami. Takže ví, o čem je řeč. Jeho domácí přípojka k internetu disponuje rychlostí gigabit za sekundu. Takže má skvělé podmínky. Přesto chodí na úřady raději osobně, k elektronické formě státní správy nemá z nějakého důvodu důvěru. Takoví lidé se najdou vždy. A řada by jich to prostě digitálně nedovedla, ani kdyby to bylo uděláno úplně báječně. Proto byl správnou volbou Czech POINT, kde s elektronickým vyřízením pomůže asistent – pracovník na přepážce.
Šlo nejspíš o první velký projekt e-governmentu v Česku, který vstoupil do povědomí široké veřejnosti. A stal se o dost úspěšnějším a používanějším, než kdo kdy předpokládal. Včetně nás, kteří jsme ho tvořili. Czech POINTY fungují od roku 2008 a od té doby poskytly přes 22 milionů výstupů, v současnosti od 150 do 200 tisíc měsíčně. V dosavadním objemu převládají výpisy z rejstříku trestů, (40 procent), druhé nečetnější jsou výpisy z katastru nemovitostí (18 procent).
Méně už se ale ví, že Czech POINT obsluhuje obdobným způsobem vedle veřejnosti i úředníky. Denně se jich se do něj přihlásí až 40 tisíc a vyřizují v něm různé agendy. Takže se přes tento systém s nadsázkou řečeno rodí půlka dětí, rozvádí půlka manželství.
Může padnout námitka, že počítačová gramotnost roste, připojení k internetu se zlepšuje, takže asistence úředníka se stane zbytečnou. Nemyslím si to. Lidí, kteří nikdy nebudou chtít komunikovat a jednat se státem výlučně elektronicky, nebo to prostě nezvládnou, bude podle mého odhadu vždy kolem 30 procent. A 30 procent v každé evropské zemi vyhrává volby.
Aleš Kučera
předseda představenstva
NEWPS HOLDING SE
Další sloupky najdete ZDE.